Законопроектом
створюється реальна можливість залучення дрібними і середніми
сільськогосподарськими товаровиробниками коштів посередників – заготівельників
сільськогосподарської продукції фінансових ресурсів останніх на вигідних умовах
– фактично на умовах безвідсоткового кредиту під заставу майбутнього, але вже
закладеного урожаю сільськогосподарських культур. Натомість посередники –
заготівельні структури отримують гарантію поставки їм вирощеної
сільськогосподарської продукції, гарантію звернення стягнення на майно
виробника у випадку не поставки такої продукції, а також можливість відчуження
права на отримання сільськогосподарської продукції шляхом відчуження
товаророзпорядчого документа – форвардної заставної.
Законопроектом
передбачено, що право на залучення коштів заготівельників на початковому етапі
вирощування сільськогосподарської продукції мають надійні у економічному та
юридичному відношенні аграрні формування - дрібні та середні
сільськогосподарські підприємства, які займаються веденням товарного
сільськогосподарського виробництва протягом 3-х років, а також мають на праві
власності, праві постійного користування, праві оренди чи емфітевзису земельну
ділянку (земельні ділянки) сільськогосподарського призначення для здійснення
виробництва сільськогосподарської продукції, які посвідчені у встановленому
законом порядку. Покупцями (заготівельниками) сільськогосподарської продукції
за форвардною заставною закупівлею сільськогосподарської продукції можуть є
особи, які мають право здійснювати закупівлю і реалізацію сільськогосподарської
продукції відповідно до чинного законодавства України.
Законопроект містить також вимоги щодо
форми та змісту форвардних заставних. Згідно з ним, форвардні заставні
складаються у письмовій формі на бланку, підписуються сторонами форвардної
заставної закупівлі сільськогосподарської продукції та підлягають нотаріальному
посвідченню. Крім того, форвардні заставні складаються у двох примірниках, один
з яких зберігається в справах особи, що вчиняє нотаріальні дії з їх посвідчення
та реєстрації, а інший - передається покупцеві (заготівельнику)
сільськогосподарської продукції. За
бажанням сільськогосподарського підприємства йому може бути надана посвідчена
копія форвардної заставної, яка не є об"єктом цивільного обігу.
Законопроектом
визначено, що предметом застави майбутнього урожаю за форвардною заставною
закупівлею сільськогосподарської продукції є посіви сільськогосподарських
рослин з моменту укладення правочину щодо форвардної заставної закупівлі
сільськогосподарської продукції і до повного виконання його сторонами своїх
зобов’язань по такому правочину. А якщо майбутній урожай сільськогосподарського
підприємства або земельна ділянка, на якій планується його виростити,
перебувають у заставі, сільськогосподарське підприємство не може укласти щодо
такого майбутнього урожаю правочин щодо форвардної заставної закупівлі
сільськогосподарської продукції.
Законопроект містить також досить
гнучкі, обопільно вигідні положення щодо якості сільськогосподарської
продукції, яка є предметом форвардної заставної закупівлі, та порядку вирішення
спорів щодо її якості. Так, згідно з законопроектом, якість сільськогосподарської
продукції як предмета застави за форвардною заставною закупівлею
сільськогосподарської продукції визначається сільськогосподарським
підприємством та покупцем (заготівельником) сільськогосподарської продукції за
взаємною згодою, виходячи з ДСТ, технічних
умов, технологічних регламентів, класифікаторів, чинних на день укладення
правочину щодо форвардної заставної закупівлі сільськогосподарської продукції.
А у випадку якщо сільськогосподарське підприємство не отримало урожай
сільськогосподарської продукції у розмірі, визначеному форвардною заставною
закупівлею сільськогосподарської продукції, то він може запропонувати покупця
(заготівельника) поставити, за його згодою, сільськогосподарську продукцію
іншої якості або ж іншу вирощену ним сільськогосподарську продукцію. Нарешті,
законопроект передбачає, що формули перерахунку кількості сільськогосподарської
продукції у випадку поставки сільськогосподарської продукції іншої якості
визначаються за згодою сторін.
Важливе місце у законопроекті займають
положення, присвячені визначенню порядку відчуження форвардних заставних. За
загальним правилом, форвардні заставні можуть відчужуватися їх держателями
іншим особам, які набувають прав покупця (заготівельника) відповідної
сільськогосподарської продукції. Передача прав за форвардною закладною здійснюється
шляхом вчинення на ній передавального надпису «Відступлено», з зазначенням нового
покупця (заготівельника) сільськогосподарської продукції, підписанням сторонами
правочину щодо форвардної заставної та скріпленням підписів їх печатками.
Нарешті, відчуження форвардних заставних підлягає нотаріальному посвідченню в
порядку, передбаченому Законом України «Про нотаріат» для посвідчення правочинів,
з врахуванням особливостей, встановлених цим Законом. А нотаріус, який здійснив
посвідчення правочину щодо відчуження форвардної заставної, зобов’язаний
протягом п’яти робочих днів направити повідомлення про відчуження форвардної
заставної сільськогосподарському підприємству.
Безперечно,
основним завданням законопроекту є забезпечення виконання умов правочину щодо
форвардної заставної закупівлі сільськогосподарської продукції обома їх
сторонами. Тому законопроект містить цілий розділ ІІІ, який детально
врегульовує порядок виконання своїх зобов‘язань за форвардною заставною як
сільськогосподарським підприємством, так і покупцем сільськогосподарської
продукції (заготівельником).
|